Nauka

Metody pracy z dziećmi w żłobku – jak pomagają wspierać rozwój najmłodszych dzieci?

• Zakładki: 89


Wspieranie rozwoju najmłodszych dzieci jest niezmiernie ważne. W wieku wczesnoprzedszkolnym i przedszkolnym dzieci bardzo szybko się uczą, jednocześnie zaniedbania w zakresie wspierania rozwoju są widoczne przez wiele lat, czasami nawet przez całe życie. Dlatego tak ważne jest, by rodzice opiekując się swoimi pociechami, czytali im książeczki, śpiewali z nimi piosenki i wspólnie się ruszali. Przydatne są również zabawki edukacyjne, dzięki którym dzieci nabywają wiele umiejętności, niezbędnych do późniejszego prawidłowego funkcjonowania. Również w żłobku i przedszkolu wychowawczynie mają za zadanie nie tylko czuwać nad bezpieczeństwem maluchów, ale także wspierać je w rozwoju, by rozpoczęcie nauki w szkole, a także funkcjonowanie w grupie przychodziło dzieciom bez żadnych trudności. Pomocne są w tym metody pracy z dziećmi – poznaj najważniejsze, które stosowane są w żłobkach.

Metody pracy z dziećmi – metoda aktywności wg M. & Ch. Knillów

Metoda aktywności wg m. & Ch. Knillów jest jedną z najczęściej stosowanych metod pracy z dziećmi w żłobkach i przedszkolach. Pozwala skutecznie zaciekawić maluchy i przynosi im wiele korzyści. Dzieci wykonują sekwencje ruchów, które powtarzają. Angażowane są poszczególne części ciała, a całą zabawa odbywa się w rytm muzyki. Celem tej metody pracy z dziećmi jest pobudzenie strefy sensomotorycznej, poprawa koordynacji ruchowej dzięki usprawnieniu połączeń nerwowych, rozwinięcie procesów poznawczych oraz zachęcenie do podejmowania wysiłku fizycznego. Dużym atutem tej metody jest indywidualne podejście do każdego dziecka.

Również kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona ma za zadanie zintegrować pracę ciała z mózgiem poprzez ćwiczenia fizyczne, głównie w formie tańca. Koordynacja pomiędzy układem nerwowym a mięśniowym jest jednym z najważniejszych celów w pracy z małymi dziećmi.

Metody pracy z dziećmi – bajkoterapia i pantomima

Bajkoterapia to jedna z metod pracy z dziećmi w żłobku, która ma na celu wyciszenie i zrelaksowanie się dziecka. Bajkoterapia najskuteczniejsza jest wtedy, gdy za każdym razem czytana jest inna bajka. Wielu pedagogów układa własne bajki, wzorując się na popularnych motywach, ale można także czytać mniej znane bajki. Warunkiem jest, by fabuła dawała poczucie bezpieczeństwa dzieciom i je uspokajała.

Pantomima i teatrzyki uczą dzieci okazywać emocje, a także poprawne odczytywanie emocji u innych. Nieśmiałe dzieci otwierają się na występy publiczne, dzieci przebojowe uczą się oddawać głos innym. Przy okazji używane są pacynki czy maski, własnoręcznie wykonane przez dzieci.

Metoda polisensorycznego oddziaływania na jednostkę

Powszechnie o integracji sensorycznej wiemy tyle, że są to zajęcia, na które kierowane są dzieci z mniejszymi bądź większymi zaburzeniami. Jednak integracja sensoryczna to proces zachodzący u każdego człowieka, a polegający na organizowaniu przez mózg informacji docierających do niego za pomocą wszystkich zmysłów. Nad integracją sensoryczną powinno pracować się z dzieckiem od pierwszych miesięcy życia. Jednym ze sposobów rozwijania mózgu pod tym kątem jest metoda polisensorycznego oddziaływania na jednostkę. Pedagog prowadząc zajęcia na wybrany temat, opowiada o nim, posiłkując się różnymi pomocami, dzięki którym oddziałuje na różne zmysły dzieci. Maluchy łatwiej zapamiętują informacje i kojarzą fakty poprzez wspomnienie zapachu czy dźwięku. W żłobku Karuzella w Warszawie pedagodzy chętnie wykorzystują najróżniejsze metody pracy z dziećmi, by wspierać ich rozwój i urozmaicać zajęcia, rozbudzając ciekawość i chęć poznawania świata.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
523 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *