Dieta ketogeniczna – zasady i efekty diety ketonowej

dieta ketonowa

Szukając w internecie sposobów na skuteczną i szybką utratę wagi, znajdujemy różne diety. Diety bezglutenowe, niskokaloryczne, białkowe, ograniczające godziny, w których możemy jeść – możliwości jest wiele. Wśród nich przeczytać możemy o diecie ketonowej, którą polecają nie tylko osoby z nadwagą, ale i sportowcy oraz osoby z lekoodporną padaczką. Jakie są główne zasady diety ketogenicznej i czy każdy może ją stosować?

Dieta ketonowa – zasady, od których nie ma odstępstw

Produkty, które na co dzień spożywamy, dostarczają nam białek, tłuszczy i węglowodanów w różnych proporcjach. Dieta ketonowa zakłada wyrzucenie z naszej diety „węgli” i komponowanie posiłków z białek i dobrych tłuszczy. Ważna jest jakość spożywanych produktów, szczególnie tłuszczy – jest to jeden z warunków skuteczności diety. Z tego względu dieta ketonowa jest droga, chociaż w zasięgu większości z nas.

Będąc na diecie ketonowej, nie jemy ziemniaków, ryżu, kaszy, pieczywa, uważamy także z owocami. Naszą dietę opieramy o zwierzęce tłuszcze nasycone (boczek, golonka, smalec, udka z kurczaka), tłuszcze jednonienasycone (oliwki, oliwa z oliwek i orzechy) i tłuszcze wielonienasycone (ryby, kwas omega-3 w suplementach, awokado, nasiona chia, olej lniany, siemię lniane, jaja gotowane na miękko), których stosunek powinien wynosić 1:1:1. Jemy także nabiał oraz mięso, które jest źródłem białka (drób i chudą wołowinę). Bardzo ważne jest, by podczas stosowania tej diety nie podjadać nawet najmniejszych ilości produktów węglowodanowych.

Jak działa dieta ketogeniczna? Czym jest ketoza?

Założenia tej diety są dość podobne do tych z diety białkowej (proteinowej, Dukana). Ponieważ spożywanie węglowodanów sprawia, że nasz organizm wytwarza glukozę, którą insulina transportuje do mięśni (szczególnie po wysiłku jako uzupełnienie glikogenu) i wątroby, a gdy zabraknie insuliny, nadmiar glukozy odkładany jest w postaci tkanki tłuszczowej.

Jeśli odstawimy węglowodany, nasz organizm zaczyna szukać innych źródeł energii, w wyniku czego wytwarzany jest glukagon. Ponieważ nie znajduje on we krwi węglowodanów, energię zaczyna czerpać z białek, co skutkuje rozpadem tłuszczy, czyli procesem lipozy. Rozpad tłuszczy powoduje wyrzut ciał ketonowych do krwi, które stają się źródłem energii dla naszego mózgu. Gdy ciał ketonowych jest więcej niż glukozy, dochodzi to ketozy. To właśnie ten stan sprawia, że zaczynamy chudnąć – rozkładany jest tłuszcz, ponieważ w krwi brakuje glukozy. Jednak by dieta ta działała, konieczne jest jej ścisłe przestrzeganie. Każde odstępstwo wybija nas ze stanu ketozy, w którą wprowadzamy się kilka lub kilkanaście dni.

Czy dietę ketonową może stosować każdy?

Dietę tę można stosować nie dłużej niż 3 miesiące, po których należy zrobić przerwę i ewentualnie wrócić do niej po pół roku. Zalecenia te wynikają z faktu, iż dieta ketonowa obciąża naszą wątrobę i nerki. Dlatego do diety tej należy się przygotować, robiąc odpowiednie badania. Dieta ta przeznaczona jest tylko dla zdrowych osób, których narządy wewnętrzne pracują prawidłowo.

Bardzo ważne, by stosując tę dietę pić co najmniej 2,5 litra płynów dziennie. Ma to ogromne znaczenie nie tylko ze względu na prawidłowe nawodnienie organizmu, ale również ze względu na wzmożoną pracę wątroby i nerek. Zbyt mała ilość wody może doprowadzić nie tylko do kwasicy, ale i do trwałego uszkodzenia nerek.

Stosując dietę ketonową, należy spożywać taką ilość kalorii, jaka jest potrzebna do całkowitej przemiany materii. Nie obcinamy kalorii, jak na dietach redukcyjnych, ale nie spożywamy ich więcej, bo skutek diety może być odwrotny. Oprócz diety warto wdrożyć także aktywność fizyczną, np. ćwiczenia fitness, dzięki którym przyspieszy nasz metabolizm, dotlenimy organizm, który sprawniej pozbędzie się złogów toksyn.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*